Huawei е най-големият производител в света на телекомуникационна техника, задминавайки Ericsson през 2012 година. Компанията е и един от най-популярните производители на мобилни телефони в Азия, като през 2012 година тя започна огромна експанзия в САЩ и Европа. Нейните Android смартфони бързо станаха популярни заради високото си качество на изработка, много добър хардуер, екрани и изключително достъпни цени. Освен това Huawei предлага бързи ъпдейти до последните версии на Android и много лесен за работа Emotion интерфейс за своите Ascend телефони. Освен с Android, Huawei предлага евтини и качествени Windows Phone смартфони, както и най-обикновени телефони в ценовия клас под 100 лева. Повечето потребители свързват бранда Huawei с изключително популярните им в Европа и в частност България телефони. През последните няколко години, компанията успя да се наложи като иноватор сред феновете и е символ на качество в Китай. Това пък ги изведе на втора позиция по продажби на смартфони в света.
Huawei Technologies е основана през 1987 година в Шенжен, Китай. Името идва от лозунга "Китай обеща" (Zhōnghuá yǒuwéi = China has promise). "Huá" означава Китай, а "yǒuwéi" означава "обещавам". Правилното произношение на мандарин е [xwǎwéi], въпреки че по света се произнася и по други начини. Това, което се счита за правилно произношение в Европа и България, би трябвало да е [Wah-Way] или [уа-уей]. В България често използвани са и названията хуауей или хуавеи. С излизането извън пределите на Китай, компанията е обмисляла смяната с по-лесно за произнасяне име, но впоследствие се отказва от тези си намерения. Huawei стартират като агент при продажбите в бизнеса с мобилни телефонни и кабелни мрежи в Хонконг. В периода от 1996 до 1998, Huawei започват да се разширяват и достигат до все повече райони в Китай. Днес, компанията работи на повече от 170 пазари в целия свят и обслужват една трета от населението. Huawei са третият най-голям производител на рутери, комутатори и всякакво телекомуникационно оборудване, след Alcatel-Lucent и Cisco.
Carrier Network Business Group предоставя безжични мрежи, фиксирани мрежи и мрежови решения, софтуер и всякакви други решения, насочени към изграждане и управление на бизнеса на мобилните оператори по света. Компанията бележи огромни успехи в това начинание, като за периода от 2012 до сега, годишният им ръст е над 70%, което ги прави най-бързо развиващият се доставчик на оборудване в света.
Второто направление, Enterprise Business Group, е перфектното допълнение към Carrier Network Business Group на Huawei. Целият поток от информация идващ от първото им подразделение, трябва да се анализира, преведе и съхрани в центровете за данни на Huawei. Точно тази услуга предлага Enterprise Business Group.
Третият бизнес на Huawei е Consumer Business Group. Очевидно, това е сегментът насочен към масовия потребители и точно тук компанията става изключително популярна сред потребителите. През последните години, Huawei се доказаха на пазара на смартфони и амбициите им да се превърнат в "номер 1 производител на смартфони в света", започнаха да изглеждат реални. През 2018 година, Huawei изпревари Apple по продажби и се превърнаха във втория най-голям производител на смартфони в света, като нови модели телефони Huawei присъстват на всяко мобилно изложение.
През 2019 година, Huawei влиза в черния списък на САЩ. Компанията на практика няма право да осъществява търговски сделки с никоя американска компания, включително Google. Huawei Mate 30 серията е първата, която излиза на пазара без услугите на Google (няма Play Store, Gmail, Google Maps, YouTube и тн). Забраната да използват продуктите и услугите на Google е сериозно изпитание за Huawei и те ускоряват процеса по създаването на собствена HarmonyOS платформа за мобилните си устройства - смартфони, лаптопи, умни часовници и IoT (Internet of Things). Компанията създава така наречените Huawei Mobile Services (HMS), които ще заместят Google Mobile Services (GMS).
Хората са казали, че "успехът има много бащи". Huawei извървяват дълъг път, като непрекъснато са подобрявали уменията си. Широкоразпространената информация в мрежата е, че през първите години на развитието си, Huawei са изповядвали философията "с лице към клиента и с гръб към шефовете". Това на практика означава, че служителите на компанията, са били мотивирани да обръщат внимание на нуждите на клиентите, а не на нуждите на компанията. Обръщайки внимание на специфичните нужди на клиентите си (кабели и телекомуникационно оборудване устойчиви на дъвчене от плъхове и работещи в тежки метеорологични условия), Huawei успяват да привлекат много и лоялни клиенти. Друга причина за успеха на Huawei е отношението и отдадеността на служителите. Факт е, че Ren Zhengfei (основател на Huawei) е успявал да мотивира и ангажира служителите си. През първите си години, компанията е осигурявала матраци и одеяла за служителите си, за да може който желае - да работи до късно и да преспи в офиса. Huawei не е публична компания. На практика, тя е собственост на служителите. Ren Zhengfei притежава около 1.4% от акциите на Huawei, а останалата част от акциите се държи от общо над 82 000 служители (според годишен доклад за 2014 година). Изключително мотивиращо, нали? Ren Zhengfei споделя не само отговорностите, но и успехите на компанията със служителите. Вижте и как продължава идеята за "отдаденост" и "висока мотивация" на служителите... Споразумението за собственост на служителите освен отдаденост и мотивация, позволява на ръководството, да планира в дългосрочен план (например десетилетие). Имайки и следвайки 10 годишен план, компанията и служителите имат ясна посока и цел, които да преследват.